Kolejna osoba oszukana podczas sprzedaży w internecie
Do policjantów z kolneńskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana podczas sprzedaży szkolnych podręczników na jednym z portali społecznościowych. Z relacji 44-latki wynikało, że na jednym z komunikatorów napisała do niej osoba zainteresowana jej ofertą. Po chwili otrzymała wiadomość mailową od firmy kurierskiej z informacją o sprzedaży przedmiotu. Tam też 44-latka kliknęła na przycisk potwierdzający zakup. Po tym została przekierowana na stronę, gdzie wybrała ikonę swojego banku. Kiedy nie mogła zalogować się na swoje konto internetowe zadzwoniła do niej kobieta, która zaoferowała pomoc. Poleciła, aby mieszkanka powiatu kolneńskiego zalogowała się do swojej bankowości poprzez mobilną aplikację i w celu dokonania autoryzacji przez bank, wygenerowała kod blik. Łącznie 44-latka wygenerowała 3 kody blik, które potwierdziła pinem i straciła 9000 złotych. Oszukana kobieta powiadomiła o tym fakcie policjantów.
Jak nie dać się oszukać w przypadku sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że już wpłacił, bądź wpłaci pieniądze za sprzedawany przez Ciebie przedmiot, a Ty jedynie poprzez wejście w link i podanie danych karty bankomatowej będziesz miał pieniądze na swoim koncie;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc naszą czujność.
Pamiętaj! Weryfikuj kto i co do Ciebie pisze. Nie wpisuj nigdzie numeru swojej karty. Nie klikaj w nieznajome linki do stron. Apelujemy o rozwagę i ostrożność!